≡ Menu

Veje ud af søvnløshed og stress

Jeg anbefaler i dag individuel behandling til søvnløshed.

Nedenstående et et historisk tilbageblik på et tidligere afholdt kursus:

Kurset her er for alle, der har personlig og/eller faglig interesse omkring søvnløshed og stress. Jeg har tidligere desuden holdt kurset specielt for psykologer og behandlere. Her følger:

– en beskrivelse af kurset, og
– kursisternes erfaringer med effekten af kurset.

Kursus i Silkeborg 23.+24.+25. marts 2012
med Carsten Vagn-Hansen, læge og sundhedskonsulent og
Marianne Dreyer, psykoterapeut MPF og cand.pæd.

Der vil på kurset være fokus på søvnløshed. Men søvnløshed og stress er to alen ud af samme stykke. Og alle de teknikker man lærer på kurset er fuldgyldige i forhold til stress.

Søvnløshed er en folkesygdom. Den kan være intet mindre end et mareridt, hvis den bliver hyppig eller kronisk.
På kurset vil vi arbejde med, hvordan man kan lære at få sit nervesystem til at falde ned og dermed få en bedre søvn uden brug af sovemedicin. Vi vil bl.a. arbejde med forskellige teknikker, der kan bruges som selvhjælpsværktøjer til at lære at falde i søvn.

A) Søvnens fysiologi og biokemi:
– Hvad kan vi lære af søvnforskningen om den normale søvn og
om søvnforstyrrelser?

B) Livsstilsændringer som basis for en god søvn:
– Kostens betydning og vigtige kosttilskud.
– Ud af sovemedicin. Og mulige alternativer, bl.a. melatonin
5HTP.
– Motionens betydning.

C) Nogle kropslige og energetiske tilgange til en bedre
søvn:
– Sounder Sleep øvelser. Michael Krugmann har udviklet et
system af dybt beroligende falde-i-søvn-øvelser, ultra
langsomme bevægelser synkroniseret med åndedrættet.
– TFT, tankefeltsterapi. “Hestekuren” for søvnen, selvhjælps-
teknikker,  der skaber ro i nerve-systemet.
– Selvmassage: Nogle enkle principper for selvmassage, der kan
laves i sengen.

D) At forvandle søvnløshedens ubehag.
Hvordan man kan gå direkte ind i søvnløshedens symptomer og forvandle disse ved fx at arbejde med:
– spændingsmønstre i kroppen
– åndedrættet som kilde til nærvær og ro
– nogle måder at håndtere vanskelige følelsesmæssige landskaber,
der ofte kommer i kølvandet af søvnløshed: angst, desperation,
opgivelse og ked-af-det-hed
– at ændre negative tankemønstre omkring søvnen
– at finde veje til et neutralt sted i bevidstheden ift. søvnløs-
heden.

Arbejdsform: Der vil blive en række oplæg. En stor del af tiden vil fokus være på øvelser og den konkrete proces med at lære at drosle ned og falde i søvn.

Carsten underviser fredag eftermiddag. Marianne resten af tiden.

Læs om Carsten Vagn-Hansen under Fagligt Netværk.

Læs nedenstående om erfaringer med effekten på søvnen efter kurset:

Nogle kursisters erfaringer
1-2 måneder efter kurset 2009:

Her følger en række udtalelser fra kursister på kurset 1-2 måneder efter kurset.
Derefter min opsummering af tilbagemeldingerne om effekten efter kurset:

” Jeg kan bruge flere af teknikkerne, men vigtigst af alt var for mig at flytte fokus fra det at falde i søvn til bare at kunne nyde at ligge i sengen, uanset søvn eller ej.
Jeg har mange nætter nu, hvor jeg sover som en velpasset baby og vågner udhvilet op, og det er en kæmpestor ting! Det giver en helt anden livskvalitet.
Jeg er utrolig glad for, at jeg tog med på kurset, og fik en hel vifte af teknikker med mig hjem. Søvnen er blevet meget, meget bedre, forventningsfrygten for en dårlig nat er nærmest pillet væk.

Ingeborg

” Jeg synes jeg har fundet en helt anden ro i forhold til ikke at kunne falde i søvn med det samme.
Jeg holdt op med at spise sovepiller lige inden kurset og har ikke rørt dem siden. Jeg sover godt næsten hver aften, så det kniber med motivationen til at lave øvelserne fast. Jeg tror, at jeg vil få problemer med søvnen ind imellem, og nu synes jeg, at jeg har fået nogle redskaber til selv at arbejde med problemet, når det opstår, og det er jeg meget taknemmelig for.”

Susanne

” Mikrobevægelserne synkroniseret med åndedrættet, for fx skulder/nakke eller lænd. Dette har jeg gjort en del (sounder sleep øvelser), og det virker beroligende på mig.
Det var stærkt at møde mange mennesker, som knokler med det samme. Jeg har altid skammet mig over, at jeg har dette problem – specielt fordi jeg er terapeut og burde have klaret at komme ud af det. Denne holdningen hos mig har ændret sig efter kurset. Jeg snakker mere åbent om det og tar mere hensyn til det.”

Åse

Essensen af evalueringerne 1-2 måneder efter:

Der var 19 deltagere på kurset.

Hovedparten af de adspurgte søvnløse havde en god til rigtig god brug af teknikkerne og effekt på søvnen.
3 brugte kun teknikkerne lidt, men havde fået et mere afslappet forhold til søvnen.
2 havde ingen effekt.

Dette vurderer jeg som et godt resultat. Søvnløshed er en kompleks størrelse, og på kurset var der en del med mangeårig søvnløshed.
Det skal også siges, at det kræver vedholdenhed og lyst til at bruge teknikkerne, hvis man skal bedre et slidt nervesystem